Selecteer een pagina

Welke voedingsmiddelen zijn goed of slecht?

Als je geniet van een heerlijke maaltijd of lekkere snack denk je niet direct aan je tanden. Toch is het goed je bewust te zijn van het effect dat voedingsmiddelen op het gebit kunnen hebben. Veel producten bevatten namelijk suikers of zuren, die het tandglazuur kunnen aantasten. Zo kun je snoep, citrusfruit, frisdranken en koffie beter laten staan of met mate gebruiken. Ook alcohol en zetmeelhoudende producten zijn niet goed voor je tanden, omdat ze gemakkelijk blijven plakken.

Goed reinigen

Heb je iets gegeten of gedronken dat veel suiker, zuur of zetmeel bevat? Reinig je gebit dan na afloop goed. Met tanden poetsen kun je het beste een uurtje wachten. Je kunt wel direct je mond spoelen met mineraalwater. Restjes tussen je tanden en kiezen verwijder je gemakkelijk met een tandenstoker of flossdraad. Zo kun je gerust af en toe snoepen of een glaasje wijn drinken. Het belangrijkste daarbij is dat je je gebit goed schoonhoudt en dat het tandglazuur voldoende tijd krijgt om te herstellen.

Goed voor je tanden

Sommige voedingsmiddelen zijn juist goed voor het gebit. Vooral zuivelproducten en groenten tasten het gebit niet aan en bevatten ook nog eens veel vita

mines en mineralen. Een gezonde keuze dus. Ook fruit kun je volop eten. Let wel op met citrusfruit. Dat bevat veel zuren, die het tandglazuur kunnen aantasten. Daarnaast bevat fruit ook vruchtensuikers. Eet daarom niet meer dan 2 stuks per dag.